Cytat

Żadna noc nie może być aż tak czarna, żeby nigdzie nie można było odszukać choć jednej gwiazdy. Pustynia też nie może być aż tak beznadziejna, żeby nie można było odkryć oazy. Pogódź się z życiem, takim jakie ono jest. Zawsze gdzieś czeka jakaś mała radość. Istnieją kwiaty, które kwitną nawet w zimie. Phil Bosmans

Statut Towarzystwa



Towarzystwa Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „Powrót z U”
uchwalony na Walnym Zjeździe Delegatów Towarzystwa
w dniu 21 stycznia 2012 r.


Rozdział I
Przepisy ogólne

 § 1

1.      Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „Powrót z U” zwany dalej Towarzystwem jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym i posiada osobowość prawną.
2.      Towarzystwo może używać skróconej nazwy Towarzystwo „Powrót z U”.
3.      Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz naczelnych – miasto Toruń.

§ 2

Towarzystwo może współpracować z krajowymi oraz międzynarodowymi organizacjami o podobnym zakresie działania i być ich członkiem.

                                                                                                   § 3 
Towarzystwo prowadzi działalność opierając się na pracy społecznej ogółu a do realizacji zadań statutowych może zatrudniać pracowników.

 § 4
1.      Towarzystwo ma prawo tworzenia oddziałów i innych struktur organizacyjnych na zasadach określonych w dalszych postanowieniach statutu – jak w § 8.
2.      Oddziały oraz struktury organizacyjne Towarzystwa mają prawo posiadać wyodrębnioną osobowość prawną na podstawie własnego statutu przy zachowaniu postanowień niniejszego statutu – jak w § 8.

                                                                                                                             § 5
1.      Towarzystwo prowadzi działalność w oparciu o własny statut oraz ustawę o działalności pożytku publicznego w sferze zadań publicznych na rzecz ogółu społeczeństwa.
2.      Sfera działań publicznych, o której mowa w art.3 ust.1, ustawy o działalności pożytku publicznego obejmuje w zadania w zakresie:

(2.1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
(2.2) działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
(2.3) działalności charytatywnej;
(2.4) ochrony i promocji zdrowia;
(2.5) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
(2.6) wypoczynku dzieci i młodzieży;
(2.7) turystyki i krajoznawstwa;
(2.8) porządku i bezpieczeństwa publicznego;
(2.9) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
(2.10) promocji i organizacji wolontariatu;
(2.11) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
(2.12) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
(2.13) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym niniejszej ustawy w pkt 1-32.
3.      Towarzystwo realizuje swoje działania nieodpłatnie, jednakże może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej jak i działalność odpłatną, a nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność statutową (Ust z 22 kw. Rozdz. 3 art. 20).
4.      Towarzystwo może prowadzić działalność leczniczą.

Rozdział II
Cele i środki działania.

§6
Celem Towarzystwa jest:
1.      Zrzeszanie rodzin i przyjaciół osób uzależnionych od wszystkich substancji psychoaktywnych oraz innych uzależnień w celu ich społecznej integracji i ochrony interesów.
2.      Uświadamianie społeczeństwa poprzez środki masowego przekazu i środowiska opiniotwórcze o szkodliwości uzależnienia od substancji psychoaktywnych i innych uzależnień.
3.      Przyjmowanie rodzin i przyjaciół w poczet członków.
4.      Wzajemne udzielanie sobie pomocy i porad.
5.      Rozwiązywanie podstawowych problemów rodziny i dzieci uzależnionych.
6.      Zapobieganie i przeciwdziałanie narkomanii, alkoholizmowi, innym uzależnieniom, przemocy oraz HIV i AIDS.
7.      Reprezentowania interesów rodzin osób uzależnionych na zewnątrz.
8.      Działania profilaktyczne, lecznicze, terapeutyczne i szkoleniowe dotyczące przyczyn i skutków używania substancji psychoaktywnych oraz związanej z ich używaniem przemocy w rodzinie.
9.      Działania profilaktyczne , lecznicze, terapeutyczne i szkoleniowe dotyczące usuwania przyczyn i skutków innych uzależnień.

§ 7
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
1.      Tworzenie i prowadzenie placówek służących bezpośrednio pomocniczości jak: Punkty Konsultacyjne, Poradnie, Ośrodki Resocjalizacji w zakresie pomocy psychologicznej, terapeutycznej, rehabilitacji, resocjalizacji i readaptacji osób uzależnionych, wykluczonych społecznie, ofiar i sprawców przemocy.
2.      Działania poradniane, lecznicze, profilaktyczne, edukacyjne oraz konsultacyjne dla rodziców oraz rodzin z uwagi na problemy osobiste, rodzinne, społeczne związane z uzależnieniami, współuzależnieniami.
3.      Działania profilaktyczne, psychoprofilaktyczne oraz socjoterapeutyczne na rzecz dzieci i młodzieży z grup ryzyka profilaktyki selektywnej i wskazującej.
4.      Informowanie władz i organów państwowych o skutkach używania i nadużywania substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież oraz o rozmiarach szerzenia się uzależnień w skali kraju.
5.      Współpracę z organami władzy, administracji państwowej w zwalczaniu przestępczości związanej z narkomanią, alkoholizmem i innymi uzależnieniami.
6.      Współpracę z organami władzy, administracji państwowej, samorządami terytorialnymi, organizacjami społecznymi i gospodarczymi na rzecz eliminowania i ograniczania dostępu do substancji psychoaktywnych oraz surowców i prekursorów służących do ich produkcji.
7.      Tworzenie i prowadzenie placówek badawczych i placówek specjalistycznych służących pomocą osobom uzależnionym, współuzależnionym i doświadczającym przemocy w rodzinie.
8.      Współdziałanie z organami oświaty wychowania oraz pedagogami w zakresie metod oraz postępowania z młodzieżą uzależnioną, uczęszczającą do szkół, umożliwiając tej młodzieży kontynuowanie nauki jako jednej z form resocjalizacji.
9.      Sprawowanie opieki i udzielanie różnych form pomocy osobom, które przeszły proces leczenia i resocjalizacji, jeśli wymaga tego ich sytuacja życiowa.
10. Współpracę z instytucjami i organizacjami zajmującymi się profilaktyką i przeciwdziałaniem uzależnieniom od substancji psychoaktywnych i innymi uzależnieniami.
11. Współpracę z instytucjami naukowymi i ośrodkami badawczymi oraz tworzenie własnych zespołów badawczych i samodzielne prowadzenie badań nad uzależnieniem jako zjawiskiem społecznym i opracowywanie skutecznych metod resocjalizacji, readaptacji i rehabilitacji.
12. Szeroko pojęte działania profilaktyczno-edukacyjne w zakresie przeciwdziałania marginalizacji społecznej.

§ 8
1.      Towarzystwo może powoływać na mocy uchwał podjętych przez Zarząd Główny: Oddziały; wojewódzkie, miejskie i terenowe zgodnie z podziałem administracyjnym kraju – w mieście, w którym zamieszkuje lub pracuje co najmniej 15 członków.
2.      Oddziały są częścią składową struktury Towarzystwa – przy jednoczesnym zachowaniu: -niniejszego statutu, pełnej nazwy stowarzyszenia, określenia właściwego terenu działania terytorialnego i siedziby oddziału, celów i sposobów ich realizacji zgodnych z postanowieniami jak w § 5 niniejszego statutu.
2.1. Naczelną władzą w oddziale; wojewódzkim, miejskim i terenowym jest:
(1) Zarząd Oddziału
(2) Oddziałowa Komisja Rewizyjna
(3) Oddziałowy Sąd Koleżeński
(4) Kadencja władz oddziałowych trwa 4 lata
(5) W wyborach do władz oddziałowych obowiązuje głosowanie tajne.
2.2. Oddziały; wojewódzkie, miejskie i terenowe podlegają jurysdykcji Zarządu Głównego Towarzystwa – sprawującego nadzór i kontrolę merytoryczno-organizacyjną w zakresie respektowania postanowień statutowych.
2.3. Oddziały; wojewódzkie, miejskie i terenowe mają prawo wyboru z pośród własnych zrzeszonych członków;  władze oddziałowe.
2.4. Walne Zebranie członków ma prawo wyboru delegatów na Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa.
3.   Oddziały mają prawo wnioskowania do Zarządu Głównego o utworzenie na ich terenie: placówek o charakterze poradni, świetlic terapeutycznych i innych placówek realizujących działania społeczno-profilaktyczne, służące rodzinom i osobom uzależnionym w tym również placówki lecznicze i edukacyjne- przy zachowaniu postanowień niniejszego statutu.
4.   Zgodę na piśmie w oparciu o Wniosek wydaje na mocy podjętej Uchwały Zarząd Główny.
5.   Towarzystwo realizuje swoje zadani we współpracy ze stowarzyszeniami, fundacjami, instytucjami państwowymi i samorządowymi oraz osobami fizycznymi, a ponadto z organizacjami zagranicznymi i międzynarodowymi działającymi na rzecz przeciwdziałania narkomanii i AIDS oraz innych uzależnień.

Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki.

§9
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1.      zwyczajnych
2.      wspierających
3.      honorowych

§10
1.      Członkiem zwyczajnym może byż każdy obywatel polski, mający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych, który złoży pisemną deklarację przystąpienia do Towarzystwa.
2.      Członkiem Towarzystwa nie może być osoba uzależniona od środków odurzających lub psychotropowych.
3.      Członkiem Towarzystwa może być osoba, która po zakończonym procesie resocjalizacji utrzymuje minimum 10-letnią abstynencję od środków odurzających i psychotropowych.
4.      Wykluczenie członka z szeregów Towarzystwa może nastąpić na Wniosek struktur oddziałowych z uwagi na niegodne zachowanie lub postępowanie wobec przyjętych zasad i norm społecznych, złamania abstynencji przez osoby zresocjalizowane w trakcie przynależności do struktury oddziałowej, nieregulowania zobowiązania składki członkowskiej, nierespektowania regulaminów wewnętrznych, uchylanie się od przyjętych na siebie zobowiązań statutowych.
5.      Wykluczenia formalnego dokonuje Zarząd Główny na mocy podjętej Uchwały.

§11
1.      Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która systematycznie świadczy na rzecz Towarzystwa.
2.      Członkiem wspierającym – osoba prawna działa w Towarzystwie za pośrednictwem swojego przedstawiciela.

§12
1.      Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona w realizacji zadań statutowych Towarzystwa, której godność taką nada Zarząd Główny.
2.      Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku płacenia składek członkowskich.

§13
Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje i skreśla się na podstawie Uchwały Zarządu Oddziału. W przypadku, gdy kandydatem na członka jest instytucja o ogólnopolskim zasięgu działania- decyzje w przedmiocie podejmuje Zarząd Główny Towarzystwa.

§14
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1.      Czynnego i biernego wyboru do władz.
2.      Udziału we wszystkich formach działalności Towarzystwa.
3.      Uzyskania wszechstronnego poparcia ze strony Towarzystwa w rozwiązywaniu występujących problemów związanych z alkoholizmem, narkomanią, innymi uzależnieniami, problemami zdrowotnymi HIV/AIDS, przemocą w rodzinie oraz korzystania z dostępu do wszystkich placówek działających w strukturze Towarzystwa.
4.      Członek wspierający ma prawo do udziału we wszystkich formach działalności Towarzystwa, także ma prawo uczestniczyć z głosem doradczym w Walnym Zjeździe Delegatów.
5.      Członek honorowy ma prawo uczestniczyć z głosem doradczym w Walnym Zjeździe Delegatów i Walnym Zebraniu Delegatów Oddziału właściwego dla miejsca swojego zamieszkania.
§ 15
Członkowie Towarzystwa są zobowiązani:
1.      Przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał Towarzystwa.
2.      Brać czynny udział w realizacji statutowych celów Towarzystwa.
3.      Przestrzegać zasad współżycia społecznego.
4.      Opłacać regularnie składki członkowskie.

§ 16
Członkowstwo zwyczajne, wspierające i honorowe wygasa przez:
1.      Dobrowolne wystąpienie z Towarzystwa zgłoszone ustnie lub na piśmie.
2.      Skreślenie z listy członków przez Zarząd Główny na skutek nie opłacania składek członkowskich przez okres minimum 6-miesięcy w ciągu roku kalendarzowego lub śmierć członka.
3.      Decyzją Zarządu Głównego skreśla się z listy członków, członka wspierającego, który niepodejmował żadnej działalności na rzecz Towarzystwa przez okres minimum 12 miesięcy, jeśli nie było to spowodowane usprawiedliwionymi okolicznościami.
4.      Członek honorowy traci tą godność, jeśli dopuści się czynów niegodnych stwierdzonych prawomocnym wyrokiem sądowym lub orzeczeniem Głównego Sądu Koleżeńskiego. Decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Główny.

Rozdział IV
Władze Towarzystwa.

§ 17
Naczelnymi władzami Towarzystwa są:
1.      Walny Zjazd Delegatów
2.      Zarząd Główny
3.      Główna Komisja Rewizyjna
4.      Główny Sąd Koleżeński
Kadencja władz Towarzystwa trwa 4 lata.

§ 18
W przypadku ustąpienia lub odwołania w czasie kadencji członków władz Towarzystwa, władzom tym przysługuje prawo kooptacji, jednakże liczba członków dokooptowanych nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.

§ 19
1.      Uchwały władz podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania; o tajności głosowania decydują zebrani.
2.      W wyborach do władz obowiązuje głosowanie tajne.

§ 20
1.      Walny Zjazd Delegatów jest najwyższą władzą Towarzystwa.
2.      Walny Zjazd delegatów może być zwyczajny i nadzwyczajny.
3.      Walny Zjazd Delegatów odbywa się raz na 4 lata i zwoływany jest na wniosek Zarządu Głównego.
4.      O terminie, miejscu i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zjazdu Delegatów zawiadamia delegatów Zarząd Główny, co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem Zjazdu. Zawiadomienie wysyłane jest na piśmie.
5.      Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów jest zwoływany w razie potrzeby przez:
- Zarząd Główny
- na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej
- na żądanie 1/5 liczby członków Towarzystwa.
6.   Nadzwyczajny Walny Zjazd delegatów powinien być zwoływany najpóźniej w terminie 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować wyłącznie nad sprawami, dla których został zwołany.


§ 21
W Walnym Zjeździe delegatów udział biorą:
1.      Z głosem decydującym delegaci wybrani przez Walne Zebranie Członków Oddziału.
2.      Z głosem doradczym:
- członkowie ustępujących władz Towarzystwa, o ile nie zostali wybrani delegatami
- członkowie honorowi
- zaproszeni goście.

§ 22
Do kompetencji Walnego Zjazdu Delegatów należy:
1.      Ustalenie głównych kierunków działania Towarzystwa.
2.      Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego.
3.      Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej.
4.      Wybór i odwołanie Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego.
5.      Uchwalenie statutu Towarzystwa oraz jego zmiany.
6.      Podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Towarzystwa oraz o sposobie rozporządzenia majątkiem Towarzystwa.
7.      Podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach, co do których Zarząd Główny, Główna Komisja Rewizyjna, Główny Sąd Koleżeński lub większość obecnych delegatów uzna, że ich ważność wymaga ustosunkowania się przedstawicieli ogółu członków Towarzystwa.
8.      Walny Zjazd Delegatów może odbyć się jeśli bierze w nim udział więcej niż ½ ogólnej liczby wybranych delegatów.
9.      Uchwały Walnego Zjazdu zapadają zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Zjazdu.
10. Uchwały w sprawie zmian statutu i rozwiązania Towarzystwa zapadają większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby obecnych delegatów.
11. W wyborach do władz obowiązuje głosowanie tajne.
12. W pozostałych sprawach głosowanie jest jawne, chybże więcej niż 1/3 obecnych delegatów postanowi inaczej.

§ 23
1.      Najwyższą władzą stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
2.      Zarząd Główny Towarzystwa jest najwyższą władzą w okresie między Walnymi Zjazdami Delegatów.
3.      Zarząd Główny składa się z 5-7 członków, wybranych na Walnym Zjeździe Delegatów.
4.      Zarząd Główny wybiera spośród siebie:
- Przewodniczącego
- Dwóch Wiceprzewodniczących
- Sekretarza
- Trzech członków.
5.      Zarząd Główny Towarzystwa może dołączyć do swojego składu nowych członków na miejsce członków ustępujących, w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu Zarządu pochodzącego z wyboru.
6.      Zarząd Główny Towarzystwa zbiera się co najmniej raz na 6 m-cy, a jego posiedzenia są protokołowane.
7.      Uchwały zarządu Głównego zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
8.      Zebraniom Zarządu Głównego przewodniczy Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący.
9.      Zarząd Główny kieruje bieżącą działalnością Towarzystwa.
10. Członkowie zarządu Głównego nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
11. W ważnych sprawach dopuszcza się możliwość podejmowania uchwał poprzez głosowanie Członków Zarządu Głównego za sprawą nośników elektronicznych.

§ 24
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
1.      Realizowanie uchwał Walnego Zjazdu delegatów.
2.      Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz.
3.      Kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu.
4.      Uchwalanie rocznych planów działania i budżetu Towarzystwa oraz podejmowanie i zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania.
5.      Podejmowanie uchwał w sprawie nabywania i zbywania majątku Towarzystwa, zarządzanie tym majątkiem oraz zasięganie zobowiązań w imieniu Towarzystwa.
6.      Zwoływanie Walnego Zjazdu Delegatów Towarzystwa.
7.      Ustalanie ordynacji wyborczej do władz Towarzystwa wszystkich stopni.
8.      Uchwalenie regulaminu Zarządu Głównego.
9.      Powoływanie i rozwiązywanie struktur statutowych wymienionych w par. § 8 niniejszego statutu, określanie terminów ich działania oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością.
10. Zawieszanie w czynnościach władz Oddziałów wszystkich stopni lub poszczególnych ich członków, powoływanie w tym przypadku tymczasowych władz oddziałów jeśli działalność ich jest sprzeczna z przepisami prawa, niezgodna ze statutem, uchwałami Zarządu Głównego, celami Towarzystwa albo interesem społecznym w terminie dwóch miesięcy od daty powzięcia o nich wiadomości.
11. Zawieszenie uchwał Walnych Zebrań Członków Oddziałów, uchylenie uchwał Zarządu Oddziałów, jeśli są sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa, postanowieniami statutu lub uchwałami władz naczelnych Towarzystwa.
12. Przyjmowanie darowizn i zapisów.
13. Ustalenie wpisowego i składek członkowskich.
14. Podejmowanie uchwał o przystąpieniu lub wystąpieniu Towarzystwa z innych organizacji i stowarzyszeń krajowych i międzynarodowych.

§ 25
1.      Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku. Do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej ½ liczby członków Zarządu Głównego.
2.      Posiedzenia Zarządu Głównego zwoływane są przez Przewodniczącego Towarzystwa lub jednego z jego Wiceprzewodniczących.
3.      Uchwały zarządu Głównego zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Zarządu Głównego.

§ 26
1.      Główna Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Towarzystwa, odrębnym od Zarządu Głównego i nie podlega mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej.
2.      Główna komisja rewizyjna składa się z 3-5 członków wybranych przez Walny Zjazd Delegatów.
3.      Główna Komisja rewizyjna ze swojego organu wybiera Przewodniczącego i Sekretarza.
4.      Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej muszą spełniać następujące wymogi:
- nie mogą być członkami Zarządu Głównego i pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
5.      Do czynności Głównej komisji rewizyjnej należy: przeprowadzanie okresowych kontroli działalności finansowej i statutowej stowarzyszenia, wydawanie zaleceń pokontrolnych, składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zjeździe Delegatów i wnioskowaniu o udzielenie, bądź nie udzielenie absolutorium Zarządowi Głównemu.
6.      Członkowie Głównej Komisji rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych i poniesionych kosztów.

§ 28
1.      Główny Sąd Koleżeński jest niezawisłym organem Towarzystwa, członkowie Sądu orzekają zgodnie ze swoim sumieniem oraz statutem Towarzystwa i zasadami współżycia społecznego.
2.      Główny Sąd Koleżeński składa się z 3-6 członków wybranych przez Walny Zjazd Delegatów.
3.      Główny Sąd Koleżeński wybiera spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
4.      Przewodniczący Głównego Sądu Koleżeńskiego lub uprawniony przez niego członek ma prawo uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu Głównego i Głównej komisji rewizyjnej z głosem doradczym.

§ 29
Do zakresu działania Głównego Sadu Koleżeńskiego należy:
1.      Rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw członków Towarzystwa dotyczących nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa, naruszających zasady współżycia społecznego oraz sporów powstałych na tle działalności statutowej Towarzystwa.
2.      Wszczynanie przez Główny Sąd Koleżeński postępowań w sprawach określonych w punkcie 1 z własnej inicjatywy, na wniosek innych władz Towarzystwa lub pokrzywdzonego członka; w tych sprawach Główny Sąd Koleżeński orzeka w 3 osobowym składzie.
3.      Uchwalenie Regulaminu Głównego Sądu Koleżeńskiego.

§ 30
1.      Główny Sąd Koleżeński ma prawo wymierzać kary
- upomnienia
- nagany
- zawieszenia w prawach członkowskich na okres od dwóch miesięcy do dwóch lat.
2.      Orzeczenie Głównego Sądu Koleżeńskiego wraz z uzasadnieniem na piśmie doręcza się zainteresowanym.
3.      Odwołania od orzeczeń Głównego Sądu Koleżeńskiego wydanych w pierwszej instancji rozpatruje Główny Sad Koleżeński w zmienionym składzie. Odwołanie winno być wniesione w terminie 30 dni od daty otrzymania orzeczenia.
4.      Po upływie 2 lat od wykonania kary wymienionej w punkcie 1 poz. 1-3 orzeczenia Głównego Sądu Koleżeńskiego usuwa się z akt osobowych członków.
5.      Po upływie 5 lat członkowie wydaleni prawomocnym orzeczeniem Głównego Sądu Koleżeńskiego mogą ubiegać się o ponowne przyjęcie do Towarzystwa.

Rozdział V
Władze Oddziałowe.

§ 31
1.      Oddziały Wojewódzkie, miejskie i terenowe są powoływane uchwałą Zarządu Głównego.
2.      Władzami Oddziału są:
- Walne Zebranie Członków Oddziału
- Zarząd Oddziału
- Oddziałowa Komisja Rewizyjna.

§ 32
1.      Walne Zebranie Członków Oddziału jest najważniejszą władzą Towarzystwa na terenie działania Oddziału.
2.      Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3.      Walne Zebranie Członków odbywa się raz na 4 lata.
4.      Walne Zebranie Członków może się odbyć, jeśli bierze w nim udział więcej niż ½ ogólnej liczby członków w pierwszym terminie lub bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
5.      Walne zebranie Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
6.      W sprawach wyboru władz głosowanie jst tajne. W pozostałych sprawach głosowanie jest jawne.
7.      oddziałowe Walne Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd Oddziału w drodze pisemnego zawiadomienia członka co najmniej 14 dni przed zebraniem.

§ 33
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
1.      Rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Oddziałowej Komisji Rewizyjnej.
2.      Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Oddziałowej Komisji Rewizyjnej.
3.      Wybór władz Oddziału: zarządu Oddziału, Oddziałowej Komisji Rewizyjnej.
4.      Wybór delegatów na walny Zjazd Delegatów w liczbie ustalonej regulaminem wyborczym uchwalonym przez Zarząd Główny Towarzystwa.

§ 34
1.      Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału może zostać zwołane na wniosek Zarządu Głównego, Głównej Komisji rewizyjnej, Zarządu Oddziału, oddziałowej Komisji rewizyjnej lub 1/3 liczby członków Oddziału.
2.      Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału w terminie 21 dni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
3.      W Walnym Zebraniu Członków Oddziału biorą udział z głosem decydującym wszyscy członkowie zwyczajni Towarzystwa zrzeszeni w oddziale a z głosem doradczym osoby zaproszone.

§ 35
1.      Zarząd Oddziału jest najwyższą władzą Towarzystwa na terenie działania oddziału w okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków Oddziału.
2.      Zarząd Oddziału składa się z 3-5 członków wybranych przez Walne Zebranie Członków Oddziału.
3.      Zarząd Oddziału wybiera spośród siebie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, sekretarza i Skarbnika.

§ 36
Do kompetencji Zarządu oddziału należy:
1.      Kierowanie działalnością Oddziału.
2.      Uchwalanie rocznych planów działalności Oddziału Towarzystwa oraz składanie sprawozdań z ich wykonania Zarządowi Głównemu.
3.      Realizowanie uchwał i wytycznych naczelnych władz Towarzystwa.
4.      Gospodarowanie majątkiem oraz podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych w ramach upoważnienia udzielonego przez Zarząd Główny.
5.      Wnioskowanie do Zarządu Głównego o udzielenie „Pełnomocnictwa” w sprawach reprezentowania i podpisywania oświadczeń woli oraz w celu złożenia ofert do instytucji miejskich, wojewódzkich i innych.
6.      Wnioskowanie do Zarządu Głównego w sprawach jak w § 8 i § 10.
7.      Zwoływanie Walnych Zebrań Członków Oddziału.
8.      Uchwalenia regulaminu Zarządu Oddziału.

§ 37
1.      W przypadku kiedy Oddział posiada własną osobowość prawną, wszelkie regulacje maja odniesienie w zapisach własnego Statutu Oddziału, określającego funkcjonowanie struktury oddziału zgodnie z obowiązującymi przepisami o stowarzyszeniach i fundacjach.
2.      Przedmiotowe oddziały działają w zgodzie z zapisami statutu Towarzystwa.

§ 38
1.      Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2.      Posiedzenie Zarządu oddziału zwoływane są przez przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
3.      Z posiedzenia Zarządu oddziału sporządza się protokoły zawierające uchwały podjęte na posiedzeniu.
4.      Uchwały we wszystkich sprawach zapadają zwykłą większością głosów.
5.      W razie równej liczby głosów decydujący głos Przewodniczącego.

§ 39
1.      Oddziałowa komisja rewizyjna składa się z 3 członków i wybiera spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
2.      Do zakresu działania Oddziałowej Komisji rewizyjnej należy:
- kontrola raz w roku całokształtu działalności Oddziału oraz przedstawienie właściwym władzom wniosków i zaleceń pokontrolnych
- składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdań wraz z oceną działalności i wnioskami o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału
- występowanie z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w sprawach szczególnej wagi
- prowadzenie  kontroli na zlecenie Głównej Komisji rewizyjnej
- członkowie Oddziałowej Komisji rewizyjnej maja prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.

Rozdział VI
Majątek Towarzystwa

§ 40
Majątek Towarzystwa stanowią jego fundusze oraz ruchomości i nieruchomości.

§ 41
Na fundusze Towarzystwa składają się:
1.      wpływy z wpisowego i składek członkowskich
2.      wpływy z majątku ruchomego i nieruchomego
3.      wpływy z działalności gospodarczej
4.      dotacje
5.      zapisy, darowizny i składki.

§ 42
1.      Majątkiem i funduszami Oddziałów nie posiadających osobowości prawnej zarządza Zarząd Główny.
2.      Majątkiem i funduszami oddziałów posiadających osobowość prawną zarządza Zarząd tych Oddziałów.

§ 43
1.      Oświadczenia w imieniu Towarzystwa składa dwóch członków Zarządu lub ich pełnomocnicy działający w ramach umocowania.
2.      Umowy, pełnomocnictwa oraz wszelkie oświadczenia woli, które pociągają za sobą zobowiązania majątkowe lub zmianę majątku Towarzystwa wymagają do swojej ważności podpisów dwóch członków Zarządu głównego lub innych osób upoważnionych przez Zarząd Główny.
3.      Zarząd Główny może uchwałą upoważnić przewodniczącego Towarzystwa lub innego członka Zarządu do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa jednoosobowo. Uchwała musi określać zakres pełnomocnictwa.
4.      Sposób reprezentowania Oddziałów posiadających osobowość prawną określa Statut Towarzystwa.

§ 44
1.      Zarządy oddziałów dysponują majątkiem Towarzystwa oraz prowadzą działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz na podstawie i w granicach upoważnienia wydanego przez Zarząd Główny.
2.      Zarządy Oddziałów mogą przyjmować celowe darowizny i zapisy środków finansowych i tym samym dysponują uzyskanymi ta drogą środkami w ramach obowiązujących przepisów.

§ 45
Towarzystwo nie ma prawa:
1.      Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkowych Towarzystwa
w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osobom,
z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub pełnomocnictwa  w linii prostej, pokrewieństwa lub pełnomocnictwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, lub kurateli zwanej dalej – osobami bliskimi.
2.      Przekazywania swojego majątku na rzecz członków Towarzystwa, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3.      Wykorzystywania majątku Towarzystwa na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Towarzystwa.
4.      Zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.

Rozdział VII
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa

§ 46
1.      Zmiany statutu i rozwiązanie Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zjazdu Delegatów podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania.

2.      W razie podjęcia przez Walny Zjazd Delegatów uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walny Zjazd zadecyduje o przeznaczeniu majątku i powoła Komisję Likwidacyjną.