Towarzystwa Rodzin i
Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „Powrót z U”
uchwalony na Walnym
Zjeździe Delegatów Towarzystwa
w dniu 21 stycznia 2012 r.
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
1.
Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „Powrót z U” zwany
dalej Towarzystwem jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze
Sądowym i posiada osobowość prawną.
2.
Towarzystwo może używać skróconej nazwy Towarzystwo „Powrót z U”.
3.
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a
siedzibą władz naczelnych – miasto Toruń.
§ 2
Towarzystwo może
współpracować z krajowymi oraz międzynarodowymi organizacjami o podobnym
zakresie działania i być ich członkiem.
§ 3
Towarzystwo prowadzi
działalność opierając się na pracy społecznej ogółu a do realizacji zadań
statutowych może zatrudniać pracowników.
§ 4
1.
Towarzystwo ma prawo tworzenia oddziałów i innych struktur
organizacyjnych na zasadach określonych w dalszych postanowieniach statutu –
jak w § 8.
2.
Oddziały oraz struktury organizacyjne Towarzystwa mają prawo posiadać
wyodrębnioną osobowość prawną na podstawie własnego statutu przy zachowaniu
postanowień niniejszego statutu – jak w §
8.
§ 5
1.
Towarzystwo prowadzi działalność w oparciu o własny statut oraz ustawę o
działalności pożytku publicznego w sferze zadań publicznych na rzecz ogółu
społeczeństwa.
2.
Sfera działań publicznych, o której mowa w art.3 ust.1, ustawy o działalności
pożytku publicznego obejmuje w zadania w zakresie:
(2.1) pomocy
społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz
wyrównywania szans tych rodzin i osób;
(2.2)
działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób
zagrożonych wykluczeniem społecznym;
(2.3)
działalności charytatywnej;
(2.4) ochrony
i promocji zdrowia;
(2.5) nauki,
szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
(2.6)
wypoczynku dzieci i młodzieży;
(2.7)
turystyki i krajoznawstwa;
(2.8)
porządku i bezpieczeństwa publicznego;
(2.9)
działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy
między społeczeństwami;
(2.10)
promocji i organizacji wolontariatu;
(2.11)
działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i
ochrony praw dziecka;
(2.12)
przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
(2.13) działalności
na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3,
w zakresie określonym niniejszej ustawy w pkt 1-32.
3.
Towarzystwo realizuje swoje działania nieodpłatnie, jednakże może
prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie
działalności gospodarczej jak i działalność odpłatną, a nadwyżkę przychodów nad
kosztami przeznacza na działalność statutową (Ust z 22 kw. Rozdz. 3 art. 20).
4.
Towarzystwo może prowadzić działalność leczniczą.
Rozdział II
Cele i środki działania.
§6
Celem Towarzystwa jest:
1.
Zrzeszanie rodzin i przyjaciół osób uzależnionych od wszystkich
substancji psychoaktywnych oraz innych uzależnień w celu ich społecznej
integracji i ochrony interesów.
2.
Uświadamianie społeczeństwa poprzez środki masowego przekazu i
środowiska opiniotwórcze o szkodliwości uzależnienia od substancji
psychoaktywnych i innych uzależnień.
3.
Przyjmowanie rodzin i przyjaciół w poczet członków.
4.
Wzajemne udzielanie sobie pomocy i porad.
5.
Rozwiązywanie podstawowych problemów rodziny i dzieci uzależnionych.
6.
Zapobieganie i przeciwdziałanie narkomanii, alkoholizmowi, innym
uzależnieniom, przemocy oraz HIV i AIDS.
7.
Reprezentowania interesów rodzin osób uzależnionych na zewnątrz.
8.
Działania profilaktyczne, lecznicze, terapeutyczne i szkoleniowe
dotyczące przyczyn i skutków używania substancji psychoaktywnych oraz związanej
z ich używaniem przemocy w rodzinie.
9.
Działania profilaktyczne , lecznicze, terapeutyczne i szkoleniowe
dotyczące usuwania przyczyn i skutków innych uzależnień.
§ 7
Towarzystwo realizuje swoje
cele poprzez:
1.
Tworzenie i prowadzenie placówek służących bezpośrednio pomocniczości
jak: Punkty Konsultacyjne, Poradnie, Ośrodki Resocjalizacji w zakresie pomocy
psychologicznej, terapeutycznej, rehabilitacji, resocjalizacji i readaptacji
osób uzależnionych, wykluczonych społecznie, ofiar i sprawców przemocy.
2.
Działania poradniane, lecznicze, profilaktyczne, edukacyjne oraz
konsultacyjne dla rodziców oraz rodzin z uwagi na problemy osobiste, rodzinne,
społeczne związane z uzależnieniami, współuzależnieniami.
3.
Działania profilaktyczne, psychoprofilaktyczne oraz socjoterapeutyczne
na rzecz dzieci i młodzieży z grup ryzyka profilaktyki selektywnej i
wskazującej.
4.
Informowanie władz i organów państwowych o skutkach używania i
nadużywania substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież oraz o
rozmiarach szerzenia się uzależnień w skali kraju.
5.
Współpracę z organami władzy, administracji państwowej w zwalczaniu
przestępczości związanej z narkomanią, alkoholizmem i innymi uzależnieniami.
6.
Współpracę z organami władzy, administracji państwowej, samorządami
terytorialnymi, organizacjami społecznymi i gospodarczymi na rzecz eliminowania
i ograniczania dostępu do substancji psychoaktywnych oraz surowców i
prekursorów służących do ich produkcji.
7.
Tworzenie i prowadzenie placówek badawczych i placówek specjalistycznych
służących pomocą osobom uzależnionym, współuzależnionym i doświadczającym
przemocy w rodzinie.
8.
Współdziałanie z organami oświaty wychowania oraz pedagogami w zakresie
metod oraz postępowania z młodzieżą uzależnioną, uczęszczającą do szkół,
umożliwiając tej młodzieży kontynuowanie nauki jako jednej z form
resocjalizacji.
9.
Sprawowanie opieki i udzielanie różnych form pomocy osobom, które
przeszły proces leczenia i resocjalizacji, jeśli wymaga tego ich sytuacja
życiowa.
10.
Współpracę z instytucjami i organizacjami zajmującymi się profilaktyką i
przeciwdziałaniem uzależnieniom od substancji psychoaktywnych i innymi
uzależnieniami.
11.
Współpracę z instytucjami naukowymi i ośrodkami badawczymi oraz tworzenie
własnych zespołów badawczych i samodzielne prowadzenie badań nad uzależnieniem
jako zjawiskiem społecznym i opracowywanie skutecznych metod resocjalizacji,
readaptacji i rehabilitacji.
12.
Szeroko pojęte działania profilaktyczno-edukacyjne w zakresie przeciwdziałania
marginalizacji społecznej.
§ 8
1.
Towarzystwo może powoływać na mocy uchwał podjętych przez Zarząd Główny:
Oddziały; wojewódzkie, miejskie i terenowe zgodnie z podziałem administracyjnym
kraju – w mieście, w którym zamieszkuje lub pracuje co najmniej 15 członków.
2.
Oddziały są częścią składową struktury Towarzystwa – przy jednoczesnym
zachowaniu: -niniejszego statutu, pełnej nazwy stowarzyszenia, określenia
właściwego terenu działania terytorialnego i siedziby oddziału, celów i
sposobów ich realizacji zgodnych z postanowieniami jak w § 5 niniejszego statutu.
2.1. Naczelną władzą w
oddziale; wojewódzkim, miejskim i terenowym jest:
(1) Zarząd Oddziału
(2) Oddziałowa Komisja
Rewizyjna
(3) Oddziałowy Sąd
Koleżeński
(4) Kadencja władz
oddziałowych trwa 4 lata
(5) W wyborach do władz oddziałowych
obowiązuje głosowanie tajne.
2.2.
Oddziały; wojewódzkie, miejskie i terenowe podlegają jurysdykcji Zarządu
Głównego Towarzystwa – sprawującego nadzór i kontrolę
merytoryczno-organizacyjną w zakresie respektowania postanowień statutowych.
2.3.
Oddziały; wojewódzkie, miejskie i terenowe mają prawo wyboru z pośród własnych
zrzeszonych członków; władze oddziałowe.
2.4. Walne
Zebranie członków ma prawo wyboru delegatów na Walny Zjazd Delegatów
Towarzystwa.
3. Oddziały mają prawo wnioskowania do Zarządu
Głównego o utworzenie na ich terenie: placówek o charakterze poradni, świetlic
terapeutycznych i innych placówek realizujących działania
społeczno-profilaktyczne, służące rodzinom i osobom uzależnionym w tym również
placówki lecznicze i edukacyjne- przy zachowaniu postanowień niniejszego
statutu.
4. Zgodę na piśmie w oparciu o Wniosek wydaje na
mocy podjętej Uchwały Zarząd Główny.
5. Towarzystwo realizuje swoje zadani we
współpracy ze stowarzyszeniami, fundacjami, instytucjami państwowymi i
samorządowymi oraz osobami fizycznymi, a ponadto z organizacjami zagranicznymi
i międzynarodowymi działającymi na rzecz przeciwdziałania narkomanii i AIDS
oraz innych uzależnień.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i
obowiązki.
§9
Członkowie
Towarzystwa dzielą się na:
1.
zwyczajnych
2.
wspierających
3.
honorowych
§10
1.
Członkiem
zwyczajnym może byż każdy obywatel polski, mający pełną zdolność do czynności
prawnych i nie pozbawiony praw publicznych, który złoży pisemną deklarację
przystąpienia do Towarzystwa.
2.
Członkiem
Towarzystwa nie może być osoba uzależniona od środków odurzających lub
psychotropowych.
3.
Członkiem
Towarzystwa może być osoba, która po zakończonym procesie resocjalizacji
utrzymuje minimum 10-letnią abstynencję od środków odurzających i
psychotropowych.
4.
Wykluczenie
członka z szeregów Towarzystwa może nastąpić na Wniosek struktur oddziałowych z
uwagi na niegodne zachowanie lub postępowanie wobec przyjętych zasad i norm
społecznych, złamania abstynencji przez osoby zresocjalizowane w trakcie
przynależności do struktury oddziałowej, nieregulowania zobowiązania składki
członkowskiej, nierespektowania regulaminów wewnętrznych, uchylanie się od
przyjętych na siebie zobowiązań statutowych.
5.
Wykluczenia
formalnego dokonuje Zarząd Główny na mocy podjętej Uchwały.
§11
1.
Członkiem
wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która systematycznie świadczy
na rzecz Towarzystwa.
2.
Członkiem
wspierającym – osoba prawna działa w Towarzystwie za pośrednictwem swojego
przedstawiciela.
§12
1.
Członkiem
honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona w realizacji zadań
statutowych Towarzystwa, której godność taką nada Zarząd Główny.
2.
Członek honorowy
zwolniony jest z obowiązku płacenia składek członkowskich.
§13
Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje i skreśla
się na podstawie Uchwały Zarządu Oddziału. W przypadku, gdy kandydatem na
członka jest instytucja o ogólnopolskim zasięgu działania- decyzje w
przedmiocie podejmuje Zarząd Główny Towarzystwa.
§14
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1.
Czynnego i
biernego wyboru do władz.
2.
Udziału we
wszystkich formach działalności Towarzystwa.
3.
Uzyskania
wszechstronnego poparcia ze strony Towarzystwa w rozwiązywaniu występujących
problemów związanych z alkoholizmem, narkomanią, innymi uzależnieniami,
problemami zdrowotnymi HIV/AIDS, przemocą w rodzinie oraz korzystania z dostępu
do wszystkich placówek działających w strukturze Towarzystwa.
4.
Członek
wspierający ma prawo do udziału we wszystkich formach działalności Towarzystwa,
także ma prawo uczestniczyć z głosem doradczym w Walnym Zjeździe Delegatów.
5.
Członek honorowy
ma prawo uczestniczyć z głosem doradczym w Walnym Zjeździe Delegatów i Walnym
Zebraniu Delegatów Oddziału właściwego dla miejsca swojego zamieszkania.
§ 15
Członkowie Towarzystwa są zobowiązani:
1.
Przestrzegać postanowień
statutu, regulaminów i uchwał Towarzystwa.
2.
Brać czynny
udział w realizacji statutowych celów Towarzystwa.
3.
Przestrzegać
zasad współżycia społecznego.
4.
Opłacać
regularnie składki członkowskie.
§ 16
Członkowstwo zwyczajne, wspierające i honorowe wygasa
przez:
1.
Dobrowolne
wystąpienie z Towarzystwa zgłoszone ustnie lub na piśmie.
2.
Skreślenie z
listy członków przez Zarząd Główny na skutek nie opłacania składek
członkowskich przez okres minimum 6-miesięcy w ciągu roku kalendarzowego lub
śmierć członka.
3.
Decyzją Zarządu
Głównego skreśla się z listy członków, członka wspierającego, który
niepodejmował żadnej działalności na rzecz Towarzystwa przez okres minimum 12
miesięcy, jeśli nie było to spowodowane usprawiedliwionymi okolicznościami.
4.
Członek honorowy
traci tą godność, jeśli dopuści się czynów niegodnych stwierdzonych prawomocnym
wyrokiem sądowym lub orzeczeniem Głównego Sądu Koleżeńskiego. Decyzję w tej
sprawie podejmuje Zarząd Główny.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa.
§ 17
Naczelnymi władzami Towarzystwa są:
1.
Walny Zjazd
Delegatów
2.
Zarząd Główny
3.
Główna Komisja
Rewizyjna
4.
Główny Sąd
Koleżeński
Kadencja władz Towarzystwa trwa 4 lata.
§ 18
W przypadku ustąpienia lub odwołania w czasie kadencji
członków władz Towarzystwa, władzom tym przysługuje prawo kooptacji, jednakże
liczba członków dokooptowanych nie może przekraczać 1/3 liczby członków
pochodzących z wyborów.
§ 19
1.
Uchwały władz
podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
uprawnionych do głosowania; o tajności głosowania decydują zebrani.
2.
W wyborach do
władz obowiązuje głosowanie tajne.
§ 20
1.
Walny Zjazd
Delegatów jest najwyższą władzą Towarzystwa.
2.
Walny Zjazd
delegatów może być zwyczajny i nadzwyczajny.
3.
Walny Zjazd
Delegatów odbywa się raz na 4 lata i zwoływany jest na wniosek Zarządu Głównego.
4.
O terminie,
miejscu i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zjazdu Delegatów zawiadamia
delegatów Zarząd Główny, co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem Zjazdu.
Zawiadomienie wysyłane jest na piśmie.
5.
Nadzwyczajny
Walny Zjazd Delegatów jest zwoływany w razie potrzeby przez:
- Zarząd Główny
- na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej
- na żądanie 1/5 liczby członków Towarzystwa.
6. Nadzwyczajny Walny Zjazd delegatów powinien
być zwoływany najpóźniej w terminie 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku lub
żądania i obradować wyłącznie nad sprawami, dla których został zwołany.
§ 21
W Walnym Zjeździe delegatów udział biorą:
1.
Z głosem
decydującym delegaci wybrani przez Walne Zebranie Członków Oddziału.
2.
Z głosem
doradczym:
- członkowie ustępujących władz Towarzystwa, o ile nie
zostali wybrani delegatami
- członkowie honorowi
- zaproszeni goście.
§ 22
Do kompetencji Walnego Zjazdu Delegatów należy:
1.
Ustalenie
głównych kierunków działania Towarzystwa.
2.
Rozpatrywanie i
zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i
Głównego Sądu Koleżeńskiego.
3.
Udzielanie
absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Głównej Komisji
Rewizyjnej.
4.
Wybór i odwołanie
Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego.
5.
Uchwalenie
statutu Towarzystwa oraz jego zmiany.
6.
Podejmowanie
uchwał w sprawie rozwiązania Towarzystwa oraz o sposobie rozporządzenia
majątkiem Towarzystwa.
7.
Podejmowanie
decyzji we wszystkich sprawach, co do których Zarząd Główny, Główna Komisja
Rewizyjna, Główny Sąd Koleżeński lub większość obecnych delegatów uzna, że ich
ważność wymaga ustosunkowania się przedstawicieli ogółu członków Towarzystwa.
8.
Walny Zjazd
Delegatów może odbyć się jeśli bierze w nim udział więcej niż ½ ogólnej liczby wybranych
delegatów.
9.
Uchwały Walnego Zjazdu
zapadają zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów rozstrzyga
głos Przewodniczącego Zjazdu.
10.
Uchwały w sprawie
zmian statutu i rozwiązania Towarzystwa zapadają większością 2/3 głosów w
obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby obecnych delegatów.
11.
W wyborach do
władz obowiązuje głosowanie tajne.
12.
W pozostałych
sprawach głosowanie jest jawne, chybże więcej niż 1/3 obecnych delegatów
postanowi inaczej.
§ 23
1.
Najwyższą władzą
stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
2.
Zarząd Główny
Towarzystwa jest najwyższą władzą w okresie między Walnymi Zjazdami Delegatów.
3.
Zarząd Główny
składa się z 5-7 członków, wybranych na Walnym Zjeździe Delegatów.
4.
Zarząd Główny
wybiera spośród siebie:
- Przewodniczącego
- Dwóch Wiceprzewodniczących
- Sekretarza
- Trzech członków.
5.
Zarząd Główny
Towarzystwa może dołączyć do swojego składu nowych członków na miejsce członków
ustępujących, w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu Zarządu pochodzącego z
wyboru.
6.
Zarząd Główny
Towarzystwa zbiera się co najmniej raz na 6 m-cy, a jego posiedzenia są
protokołowane.
7.
Uchwały zarządu
Głównego zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy
członków w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
8.
Zebraniom Zarządu
Głównego przewodniczy Przewodniczący, a w razie jego nieobecności
Wiceprzewodniczący.
9.
Zarząd Główny
kieruje bieżącą działalnością Towarzystwa.
10.
Członkowie zarządu
Głównego nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne
ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
11.
W ważnych
sprawach dopuszcza się możliwość podejmowania uchwał poprzez głosowanie
Członków Zarządu Głównego za sprawą nośników elektronicznych.
§ 24
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
1.
Realizowanie
uchwał Walnego Zjazdu delegatów.
2.
Reprezentowanie
Towarzystwa na zewnątrz.
3.
Kierowanie
działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu.
4.
Uchwalanie
rocznych planów działania i budżetu Towarzystwa oraz podejmowanie i
zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania.
5.
Podejmowanie
uchwał w sprawie nabywania i zbywania majątku Towarzystwa, zarządzanie tym
majątkiem oraz zasięganie zobowiązań w imieniu Towarzystwa.
6.
Zwoływanie Walnego
Zjazdu Delegatów Towarzystwa.
7.
Ustalanie
ordynacji wyborczej do władz Towarzystwa wszystkich stopni.
8.
Uchwalenie
regulaminu Zarządu Głównego.
9.
Powoływanie i
rozwiązywanie struktur statutowych wymienionych w par. § 8 niniejszego statutu,
określanie terminów ich działania oraz sprawowanie nadzoru nad ich
działalnością.
10.
Zawieszanie w
czynnościach władz Oddziałów wszystkich stopni lub poszczególnych ich członków,
powoływanie w tym przypadku tymczasowych władz oddziałów jeśli działalność ich
jest sprzeczna z przepisami prawa, niezgodna ze statutem, uchwałami Zarządu
Głównego, celami Towarzystwa albo interesem społecznym w terminie dwóch
miesięcy od daty powzięcia o nich wiadomości.
11.
Zawieszenie
uchwał Walnych Zebrań Członków Oddziałów, uchylenie uchwał Zarządu Oddziałów,
jeśli są sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa, postanowieniami statutu
lub uchwałami władz naczelnych Towarzystwa.
12.
Przyjmowanie
darowizn i zapisów.
13.
Ustalenie
wpisowego i składek członkowskich.
14.
Podejmowanie
uchwał o przystąpieniu lub wystąpieniu Towarzystwa z innych organizacji i
stowarzyszeń krajowych i międzynarodowych.
§ 25
1.
Posiedzenia
Zarządu Głównego odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku. Do ważności
uchwały wymagana jest obecność co najmniej ½ liczby członków Zarządu Głównego.
2.
Posiedzenia
Zarządu Głównego zwoływane są przez Przewodniczącego Towarzystwa lub jednego z
jego Wiceprzewodniczących.
3.
Uchwały zarządu
Głównego zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów
decyduje głos Przewodniczącego Zarządu Głównego.
§ 26
1.
Główna Komisja
Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Towarzystwa,
odrębnym od Zarządu Głównego i nie podlega mu w zakresie wykonywania kontroli
wewnętrznej.
2.
Główna komisja
rewizyjna składa się z 3-5 członków wybranych przez Walny Zjazd Delegatów.
3.
Główna Komisja
rewizyjna ze swojego organu wybiera Przewodniczącego i Sekretarza.
4.
Członkowie
Głównej Komisji Rewizyjnej muszą spełniać następujące wymogi:
- nie mogą być członkami Zarządu Głównego i pozostawać
z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu
zatrudnienia.
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za
przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo
skarbowe.
5.
Do czynności
Głównej komisji rewizyjnej należy: przeprowadzanie okresowych kontroli
działalności finansowej i statutowej stowarzyszenia, wydawanie zaleceń
pokontrolnych, składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym
Zjeździe Delegatów i wnioskowaniu o udzielenie, bądź nie udzielenie
absolutorium Zarządowi Głównemu.
6.
Członkowie
Głównej Komisji rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu
uzasadnionych i poniesionych kosztów.
§ 28
1.
Główny Sąd
Koleżeński jest niezawisłym organem Towarzystwa, członkowie Sądu orzekają
zgodnie ze swoim sumieniem oraz statutem Towarzystwa i zasadami współżycia
społecznego.
2.
Główny Sąd
Koleżeński składa się z 3-6 członków wybranych przez Walny Zjazd Delegatów.
3.
Główny Sąd
Koleżeński wybiera spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
4.
Przewodniczący
Głównego Sądu Koleżeńskiego lub uprawniony przez niego członek ma prawo
uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu Głównego i Głównej komisji rewizyjnej z
głosem doradczym.
§ 29
Do zakresu działania Głównego Sadu Koleżeńskiego
należy:
1.
Rozpatrywanie i
rozstrzyganie spraw członków Towarzystwa dotyczących nieprzestrzegania statutu,
regulaminów i uchwał władz Towarzystwa, naruszających zasady współżycia
społecznego oraz sporów powstałych na tle działalności statutowej Towarzystwa.
2.
Wszczynanie przez
Główny Sąd Koleżeński postępowań w sprawach określonych w punkcie 1 z własnej
inicjatywy, na wniosek innych władz Towarzystwa lub pokrzywdzonego członka; w
tych sprawach Główny Sąd Koleżeński orzeka w 3 osobowym składzie.
3.
Uchwalenie
Regulaminu Głównego Sądu Koleżeńskiego.
§ 30
1.
Główny Sąd
Koleżeński ma prawo wymierzać kary
- upomnienia
- nagany
- zawieszenia w prawach członkowskich na okres od
dwóch miesięcy do dwóch lat.
2.
Orzeczenie
Głównego Sądu Koleżeńskiego wraz z uzasadnieniem na piśmie doręcza się
zainteresowanym.
3.
Odwołania od
orzeczeń Głównego Sądu Koleżeńskiego wydanych w pierwszej instancji rozpatruje
Główny Sad Koleżeński w zmienionym składzie. Odwołanie winno być wniesione w
terminie 30 dni od daty otrzymania orzeczenia.
4.
Po upływie 2 lat
od wykonania kary wymienionej w punkcie 1 poz. 1-3 orzeczenia Głównego Sądu
Koleżeńskiego usuwa się z akt osobowych członków.
5.
Po upływie 5 lat
członkowie wydaleni prawomocnym orzeczeniem Głównego Sądu Koleżeńskiego mogą
ubiegać się o ponowne przyjęcie do Towarzystwa.
Rozdział V
Władze Oddziałowe.
§ 31
1.
Oddziały
Wojewódzkie, miejskie i terenowe są powoływane uchwałą Zarządu Głównego.
2.
Władzami Oddziału
są:
- Walne Zebranie Członków Oddziału
- Zarząd Oddziału
- Oddziałowa Komisja Rewizyjna.
§ 32
1.
Walne Zebranie
Członków Oddziału jest najważniejszą władzą Towarzystwa na terenie działania
Oddziału.
2.
Walne Zebranie
Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3.
Walne Zebranie
Członków odbywa się raz na 4 lata.
4.
Walne Zebranie
Członków może się odbyć, jeśli bierze w nim udział więcej niż ½ ogólnej liczby
członków w pierwszym terminie lub bez względu na liczbę obecnych w drugim
terminie.
5.
Walne zebranie
Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej
połowy osób uprawnionych do głosowania.
6.
W sprawach wyboru
władz głosowanie jst tajne. W pozostałych sprawach głosowanie jest jawne.
7.
oddziałowe Walne
Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd Oddziału w drodze pisemnego
zawiadomienia członka co najmniej 14 dni przed zebraniem.
§ 33
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
1.
Rozpatrywanie
sprawozdań z działalności Zarządu i Oddziałowej Komisji Rewizyjnej.
2.
Udzielanie
absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Oddziałowej Komisji Rewizyjnej.
3.
Wybór władz
Oddziału: zarządu Oddziału, Oddziałowej Komisji Rewizyjnej.
4.
Wybór delegatów
na walny Zjazd Delegatów w liczbie ustalonej regulaminem wyborczym uchwalonym
przez Zarząd Główny Towarzystwa.
§ 34
1.
Nadzwyczajne
Walne Zebranie Członków Oddziału może zostać zwołane na wniosek Zarządu
Głównego, Głównej Komisji rewizyjnej, Zarządu Oddziału, oddziałowej Komisji
rewizyjnej lub 1/3 liczby członków Oddziału.
2.
Nadzwyczajne
Walne Zebranie Członków Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału w terminie 21 dni od
daty zgłoszenia wniosku i obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało
zwołane.
3.
W Walnym Zebraniu
Członków Oddziału biorą udział z głosem decydującym wszyscy członkowie
zwyczajni Towarzystwa zrzeszeni w oddziale a z głosem doradczym osoby
zaproszone.
§ 35
1.
Zarząd Oddziału
jest najwyższą władzą Towarzystwa na terenie działania oddziału w okresie
pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków Oddziału.
2.
Zarząd Oddziału
składa się z 3-5 członków wybranych przez Walne Zebranie Członków Oddziału.
3.
Zarząd Oddziału
wybiera spośród siebie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, sekretarza i
Skarbnika.
§ 36
Do kompetencji Zarządu oddziału należy:
1.
Kierowanie
działalnością Oddziału.
2.
Uchwalanie
rocznych planów działalności Oddziału Towarzystwa oraz składanie sprawozdań z
ich wykonania Zarządowi Głównemu.
3.
Realizowanie
uchwał i wytycznych naczelnych władz Towarzystwa.
4.
Gospodarowanie
majątkiem oraz podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych w ramach
upoważnienia udzielonego przez Zarząd Główny.
5.
Wnioskowanie do
Zarządu Głównego o udzielenie „Pełnomocnictwa” w sprawach reprezentowania i
podpisywania oświadczeń woli oraz w celu złożenia ofert do instytucji
miejskich, wojewódzkich i innych.
6.
Wnioskowanie do
Zarządu Głównego w sprawach jak w § 8 i § 10.
7.
Zwoływanie
Walnych Zebrań Członków Oddziału.
8.
Uchwalenia
regulaminu Zarządu Oddziału.
§ 37
1.
W przypadku kiedy
Oddział posiada własną osobowość prawną, wszelkie regulacje maja odniesienie w
zapisach własnego Statutu Oddziału, określającego funkcjonowanie struktury
oddziału zgodnie z obowiązującymi przepisami o stowarzyszeniach i fundacjach.
2.
Przedmiotowe oddziały
działają w zgodzie z zapisami statutu Towarzystwa.
§ 38
1.
Posiedzenia
Zarządu Oddziału odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na
kwartał.
2.
Posiedzenie
Zarządu oddziału zwoływane są przez przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
3.
Z posiedzenia
Zarządu oddziału sporządza się protokoły zawierające uchwały podjęte na
posiedzeniu.
4.
Uchwały we
wszystkich sprawach zapadają zwykłą większością głosów.
5.
W razie równej
liczby głosów decydujący głos Przewodniczącego.
§ 39
1.
Oddziałowa
komisja rewizyjna składa się z 3 członków i wybiera spośród siebie
Przewodniczącego i Sekretarza.
2.
Do zakresu
działania Oddziałowej Komisji rewizyjnej należy:
- kontrola raz w roku całokształtu działalności
Oddziału oraz przedstawienie właściwym władzom wniosków i zaleceń pokontrolnych
- składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdań
wraz z oceną działalności i wnioskami o udzielenie absolutorium ustępującemu
Zarządowi Oddziału
- występowanie z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego
Walnego Zebrania Członków w sprawach szczególnej wagi
- prowadzenie
kontroli na zlecenie Głównej Komisji rewizyjnej
- członkowie Oddziałowej Komisji rewizyjnej maja prawo
brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.
Rozdział VI
Majątek Towarzystwa
§ 40
Majątek Towarzystwa stanowią jego fundusze oraz
ruchomości i nieruchomości.
§ 41
Na fundusze Towarzystwa składają się:
1.
wpływy z
wpisowego i składek członkowskich
2.
wpływy z majątku
ruchomego i nieruchomego
3.
wpływy z
działalności gospodarczej
4.
dotacje
5.
zapisy, darowizny
i składki.
§ 42
1.
Majątkiem i funduszami
Oddziałów nie posiadających osobowości prawnej zarządza Zarząd Główny.
2.
Majątkiem i
funduszami oddziałów posiadających osobowość prawną zarządza Zarząd tych
Oddziałów.
§ 43
1.
Oświadczenia w
imieniu Towarzystwa składa dwóch członków Zarządu lub ich pełnomocnicy
działający w ramach umocowania.
2.
Umowy,
pełnomocnictwa oraz wszelkie oświadczenia woli, które pociągają za sobą
zobowiązania majątkowe lub zmianę majątku Towarzystwa wymagają do swojej
ważności podpisów dwóch członków Zarządu głównego lub innych osób upoważnionych
przez Zarząd Główny.
3.
Zarząd Główny
może uchwałą upoważnić przewodniczącego Towarzystwa lub innego członka Zarządu
do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa jednoosobowo. Uchwała musi
określać zakres pełnomocnictwa.
4.
Sposób reprezentowania
Oddziałów posiadających osobowość prawną określa Statut Towarzystwa.
§ 44
1.
Zarządy oddziałów
dysponują majątkiem Towarzystwa oraz prowadzą działalność gospodarczą zgodnie z
obowiązującymi przepisami oraz na podstawie i w granicach upoważnienia wydanego
przez Zarząd Główny.
2.
Zarządy Oddziałów
mogą przyjmować celowe darowizny i zapisy środków finansowych i tym samym
dysponują uzyskanymi ta drogą środkami w ramach obowiązujących przepisów.
§ 45
Towarzystwo nie ma prawa:
1.
Udzielania
pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkowych Towarzystwa
w stosunku do jego członków, członków organów lub
pracowników oraz osobom,
z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim
albo w stosunku pokrewieństwa lub pełnomocnictwa w linii prostej, pokrewieństwa lub
pełnomocnictwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu
przysposobienia, lub kurateli zwanej dalej – osobami bliskimi.
2.
Przekazywania
swojego majątku na rzecz członków Towarzystwa, członków organów lub pracowników
oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w
szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych
warunkach.
3.
Wykorzystywania
majątku Towarzystwa na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz
ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że
to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Towarzystwa.
4.
Zakupu na
szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą
członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby
bliskie.
Rozdział VII
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 46
1.
Zmiany statutu i
rozwiązanie Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zjazdu Delegatów podjętej
większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby
uprawnionych do głosowania.
2.
W razie podjęcia
przez Walny Zjazd Delegatów uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walny Zjazd
zadecyduje o przeznaczeniu majątku i powoła Komisję Likwidacyjną.